Hoe bouw je een goed portfolio?

Je hoort het vast vaker, je moet zorgen dat je een goed portfolio hebt dat laat zien wat je kunt en hoe je werkt. Maar dat is misschien makkelijker gezegd dan gedaan? Hoe zorg je er nu voor dat je een goed portfolio opbouwt en daarmee klanten aantrekt die je graag wilt? Hoe zorg je er voor dat je portfolio gevarieerd is en de kwaliteit laat zien waar jij voor staat? Of wil je een hele switch maken qua stijl en weet je niet hoe je dat aanpakt? Ik vertel je hoe ik mijn portfolio op heb gebouwd en hoe jij hier ook voor kunt zorgen!

Bepaal je ideale shoot

Voordat je gaat beginnen met het opbouwen van je portfolio is het goed om na te denken wat je graag wilt fotograferen. Misschien heb je al wat shoots gedaan maar was dat niet helemaal je ding, of je wilt juist beginnen met fotograferen. In de eerste situatie is het wat makkelijker om te bepalen wat je niet wilt. Want weten wat je niet wilt is zeker net zo belangrijk als weten wat je wel wilt. Ben je nog helemaal blanco? Kijk eens naar foto’s van anderen en schrijf op wat jij nu zo mooi vindt aan deze foto’s. Houd je van lichte foto’s of meer moody varianten? Daarna ga je bepalen wat voor soort klanten je het liefst zou hebben. Hiervoor kun je een persona maken. Een persona is een (denkbeeldige) klant die helemaal bij jou past. Schrijf op hoe deze persoon heet, hoe oud ze is, hoe veel kinderen ze heeft etc. etc. Als je dan mensen gaat zoeken voor jou portfolio weet je al meer gericht waar je naar op zoek bent.

Vertel het aan iedereen!

Als jij niet verteld wat je graag zou willen en wat je doelen zijn zal niemand het ooit weten. Begin er dus mee om je idee en wens overal te vertellen! Wat je zult zien is dat mensen het ook weer aan anderen vertellen en zo het balletje kan gaan rollen. Je creëert je eigen olievlek en dat begint bij de mensen die het dichtst bij je staan. Zij zijn vaak je grootste fans en steunen je waar ze maar kunnen. Als je vertelt dat je graag iemand zoekt voor je portfolio zullen zij ook de eerste zijn die mensen aandragen, die wel iemand kennen die wellicht voldoet aan je verwachtingen en kunnen jou ook voorstellen. Vertel daarbij ook de wensen die je eerder hebt opgesteld. Zo heb ik zelf voor mijn portfolio gezocht naar mensen met een licht en ruim huis. Dit heb ik verteld tegen vrienden en kennissen en die hebben mij voorgesteld aan mensen die voldeden aan mijn wensen.

Een oproep op social media

Naast je eigen netwerk kun je ook gebruik maken van social media. Op je privé- of bedrijfspagina kun je een oproep plaatsen dat je op zoek bent naar modellen  voor een portfolio shoot. Let hierbij goed op dat je ook de wensen die je hebt geformuleerd goed benoemd. Het voordeel hiervan is, is dat door social media je snel een groot bereik kunt creëren. Zeker wanneer je gratis foto’s weg zult geven. Het nadeel hierbij is ook gelijk dat er mensen zullen reageren die niet per se jouw ideale klant zijn. Kies vervolgens iemand waarvan jij weet dat ze goed passen bij jouw portfolio. En maak ook altijd afspraken dat jij de foto’s mag gebruiken, zet dit zwart-op-wit om discussie te voorkomen.

Volg een workshop of cursus

Wil je niet helemaal zelfstandig aan de slag maar eerst nog even meekijken? Dan is een workshop of cursus wellicht iets voor jou! Hier kan je meestal meekijken met de fotograaf die al meer ervaring heeft. Je shoot zelf ook waardoor je gelijk beeldmateriaal hebt voor jouw eigen portfolio. Bovendien leer je gelijk weer meer over het fotograferen. Met een groepsworkshop fotografeer je vaak in een groepje waardoor je dezelfde foto’s in je portfolio kunt hebben als verschillende andere fotografen. Met een 1-op-1 workshop wordt er echt tijd genomen om te kijken naar jouw portfolio.

Is een 1-op-1 workshop ook iets voor jou? Bekijk de mogelijkheden hier:

Zorg voor variatie

Wanneer jouw potentiele klant op zoek is naar een fotograaf wil hij of zij graag zien wat de mogelijkheden zijn. Bied je bijvoorbeeld newborn- en zwangerschapsshoots aan? Zorg er dan voor dat beide varianten ook in je portfolio staan. Laat hierbij zoveel mogelijk variatie zien in poses, close up, overzichtsfoto’s en interactie.

Een grote switch maken?

Als je al een tijdje fotografeert kan het natuurlijk voorkomen dat je graag een andere kant op wilt gaan. Voorheen fotografeerde ik altijd via www.sylviacoppens.nl maar besloot dat ik me vooral wilde gaan richten op dit concept. Voor mijn portfolio heb ik een aantal foto’s gebruikt van eerdere shoots maar ook veel nieuw materiaal geschoten. Dit kost tijd maar dit zorgt er wel voor dat je heel gericht aan je concept kunt werken. Ik heb namelijk 5 portfolio shoots gedaan voordat ik de site heb gelanceerd.

Ook wanneer je de edit van je foto’s heel anders wilt doen kun je dit stapsgewijs aanpassen. Wanneer je al betaalde shoots hebt gedaan kun je een aantal van deze foto’s opnieuw bewerken in je nieuwe stijl. Ook kan je hierbij gebruik maken van portfolio shoots om je nieuwe stijl nog verder te ontwikkelen.

Voor- en nadelen van portfolioshoots?

In deze blog heb ik het met name gehad over shoots voor je portfolio, wat zijn hier nu concreet de voor- en nadelen van?

Voordelen:

  • Je hebt alle vrijheid om je eigen beeld te creëren
  • Hiermee kun je jouw concept nog sterker neerzetten
  • Jouw netwerk breidt zich uit doordat je gericht op zoek gaat naar nieuwe klanten
  • Je kunt oefenen met nieuwe ideeën zonder te veel druk op het resultaat

Nadelen:

  • Portfolio shoots zijn meestal niet betaald, dus is het een investering van je eigen tijd.
  • Als je met meerdere fotografen 1 shoot doet kan je beeldmateriaal ook door andere fotografen gebruikt worden.

Betaalde shoots in portfolio

Natuurlijk heb ik niet enkel portfolio shoots op mijn site staan, ook de daadwerkelijk betaalde shoots deel ik regelmatig. Maar zorg er hierbij altijd voor dat je duidelijk afstemt dat je de foto’s mag gebruiken en op welke kanalen. Leg dit ook schriftelijk vast. Zijn er klanten die liever niet online komen? Wellicht kun je van deze shoot de detail foto’s wel gebruiken, of enkel foto’s waar een gezicht niet duidelijk op staat. Overleggen samen met de klant zodat je beide weet waar je aan toe bent.

Wil je nog meer weten over het doen van een fotoshoot? Bekijk de online cursus fotoshoot van A tot Z

Bekijk cursus

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *